Ineens doet je website het niet meer en geeft je website aan dat er een kritieke fout is opgetreden. Dit kan voorkomen op elke pagina, of op specifieke pagina’s. Misschien komt het alleen voor bij een bepaalde instellingen-pagina als je bent ingelogd. Kritieke fouten zijn altijd vervelend, en zie je het liefst zo snel mogelijk verdwijnen.
Het makkelijkste is om een back-up terug te zetten van een moment wanneer de website nog wel werkte. Maar wat als je geen back-up hebt, of er heel veel in de website is gebeurd (bestellingen, aanpassingen) in de tussentijd?
-
Controleer je mailbox op een mail van je WordPress installatie
In 2021 heeft WordPress een functionaliteit toegevoegd dat er automatisch een mail wordt verstuurd naar het administrator e-mailadres wat staat ingesteld. Hier staat de foutmelding in, en een link om via een veilige modus toegang tot je website te kunnen krijgen om het probleem op te lossen.
Deze mail kan helpen, aangezien de foutmelding die in die mail staat kan aangeven waar de kritieke fout is ontstaan. Mocht je kunnen inloggen in je website, kun je de plugin (of het thema, als die het probleem is) uitschakelen en dan heb je gelijk de oorzaak te pakken.
-
Controleer de error log van je website via FTP verbinding
Als je geen e-mail hebt gehad van WordPress, is er nog een manier om alle foutmeldingen in te zien. Jouw website houd namelijk foutmeldingen bij, een logboek van foutmeldingen en deze kun je gemakkelijk benaderen via FTP verbinding. Vaak zit er als je inlogt op FTP een mapje “Logs” die je kunt bekijken en in dat mapje staat een bestand wat “error_log” heet. Download dat bestand naar je computer, en open het.
Windows zal je vragen met welk programma dit geopend moet worden. Gebruik het programma Kladblok, en je zal zien dat er ineens een rits aan informatie in het bestand verschijnt. Bovenaan staan de oudste foutmeldingen en onderaan de nieuwste, dus scroll helemaal naar beneden om de meest recente foutmelding te zien.
-
Herkennen van oorzaak in de foutmelding
De foutmelding bevat meerdere gegevens, scan de regel door en kijk naar herkenbare informatie. Met herkenbare informatie bedoel ik, de locatie van een bestand op je website die te maken heeft met de foutmelding.
Een voorbeeld van een foutmelding 1
Hier zie je het mapje wordfence naar voren komen in de foutmelding, wat betekent dat de plugin Wordfence te maken heeft met de kritieke fout.
Een voorbeeld van een foutmelding 2
Hier zie je het mapje /themes/divi/ naar voren komen, wat betekent dat je thema een foutmelding veroorzaakt.
-
Deactiveren van hetgeen wat de foutmelding veroorzaakt
Via je FTP verbinding navigeer je naar het desbetreffende mapje en geef je het mapje een andere naam (voeg er bijvoorbeeld een letter of cijfer aan toe achter de naam). Doordat je het mapje een andere naam geeft, deactiveert het zichzelf in de website. Nu kun je controleren of de kritieke fout er nog steeds is.
De kans bestaat dat er alsnog een fout optreed. Download dan opnieuw het “error_log” bestand via FTP en kijk welke error nu onderaan het bestand staat. Herhaal alles, tot je website weer volledig functioneert zonder foutmeldingen.
-
Het daadwerkelijk oplossen van de kritieke fout.
De oorzaak van kritieke problemen zijn vaak plugins, maar de kans bestaat ook dat het thema of je WordPress bestanden voor problemen zorgen. Als je dus het probleem gevonden hebt en je website weer foutloos functioneert, kan het zijn dat je dus iets essentieels hebt moeten uitschakelen. Iets wat je eigenlijk niet kan missen in je website.
Oplossing A: Herinstallatie
Verwijder hetgeen wat de fout veroorzaakt een download een nieuwe (en meest recente) versie. Installeer het opnieuw, en kijk of dat het probleem oplost. Je raakt hierbij nooit gegevens of instellingen kwijt, aangezien die zijn opgeslagen in de database.
Zit de fout in je WordPress installatie, download dan alle bestanden via wordpress.org en upload ze via FTP naar je website. Je FTP programma zal dan vragen of je alle bestanden wil overschrijven, en dit kun je toestaan. Dit kan namelijk prima en zal probleemloos alle WordPress installatiebestanden vernieuwen.
Oplossing B: Een eerdere versie uit een back-up halen
Mogelijk heb je nog een back-up van je website, met daar in alle mapjes van destijds. Het kan zijn dat de meest recente versie (die je hebt gedownload/geïnstalleerd bij oplossing A) juist voor problemen zorgt. Verwijder het “probleem” mapje weer uit de website, en upload het mapje uit de backup naar je website en activeer het via de machinekamer van je website.
Sommige plugin- of thema ontwikkelaars geven de mogelijkheid om oude versies te downloaden. Dit is alleen niet altijd zo, daarom is het zo belangrijk regelmatig (en zeker voor onderhoudsrondes) een backup te maken. Oudere versies van WordPress vind je hier: https://nl.wordpress.org/download/releases/
Oplossing C: Een volledige thema & plugin conflict check
Het zit je niet mee! Als je website nu nog steeds niet goed functioneert met alles weer actief, dan is de kans groot dat er een conflict is tussen twee verschillende dingen op je website. Schakel alle plugins uit en zet je website om naar een standaard Twenty thema. Begin met het activeren van je probleem-plugin of thema, en activeer stapsgewijs steeds meer plugins in je website.
Controleer elke keer wanneer je iets nieuws activeert, of de fout weer optreed. Wanneer de kritieke fout weer verschijnt, weet je dat het laatst geactiveerde voor een probleem zorgt.
Vervolgens kun je dat ook het beste even weer opnieuw installeren met de meest recente versie, of een oude versie als je die tot je beschikking hebt.
-
Hoe voorkom ik kritieke fouten op mijn WordPress website?
Kies voor goede hosting, een goede hostingpartij zal namelijk tijdens onderhoudsrondes minder snel een time-out geven. Een “Time-out” zorgt er voor dat tijdens updates er een onderbreking ontstaat en de update halverwege afgekapt wordt. Zoals je misschien al wel snapt, een update halverwege afkappen is vragen om problemen en dit eindigt heel snel in een kritieke foutmelding.
Heb je goede hosting? Let er dan op dat je niet zelf de updates afkapt. Wanneer je op de knop drukt om de updates te starten, laat je website dan volledig uitratelen en klik nergens anders op.
Pas op bij grote updates. Soms zijn er enorme updates van je thema of plugins, bij een nieuwe versie kunnen er bugs ontstaan. Bugs kunnen zorgen voor conflicten met je website. Soms kan het dus verstandig zijn om even te wachten met een grote update tot er een aantal kleinere updates zijn geweest daarna.
De allergrootste gouden regel blijft, maak altijd een back-up voordat je met onderhoud begint. Kritieke foutmeldingen ontstaan vaak wanneer er iets veranderd aan de bestanden van je website, en dat zijn dus de updates. Het kan helpen om automatische updates volledig uit te schakelen, zeker wanneer je geen goede hosting hebt.

