Selecteer een pagina

SEO (Zoekmachine Optimalisatie)

Zoekmachine optimalisatie is vaak een traject van vallen en opstaan. Het vereist een strategie, vooronderzoek en uitvoering. Het is een vak, er zijn personen en bedrijven die dit continu doen. Online gevonden worden is namelijk erg veel waard, en een goede SEO strategie kan er voor zorgen dat jij boven je concurrenten uit komt in de zoekresultaten. Bedenk je maar, wat dat voor een groot bedrijf kan betekenen.

De basis van SEO

In het vorige hoofdstuk had ik het even kort al over RankMath, mijn keuze voor een SEO plugin. Met een SEO plugin kun je namelijk de SEO titel en meta-omschrijvingen van je pagina’s / berichten en overige content sturen. Wanneer je de plugin installeert en activeert, verschijnt er onderaan elke pagina een “Rank Math SEO” venster waar je bepaalde informatie in kan vullen.

Dit is vaak (voor velen) de basis van bezig zijn met zoekmachine optimalisatie. Zorgen dat de SEO titel en meta-omschrijving per pagina er netjes ingevuld uitziet, dit is namelijk de informatie de getoond wordt wanneer deze pagina in de zoekresultaten voorkomt.

Je kunt de SEO informatie per pagina wijzigen op twee verschillende plekken. Wanneer je de pagina bewerkt (1) (niet in het visuele bouwsysteem) kun je naar beneden scrollen tot je op een gegeven moment het Rank Math SEO venster (2) tegenkomt.

De tweede optie, is wanneer je de plugin geactiveerd hebt. Er verschijnt in het visuele bouwsysteem namelijk onderop een nieuw icoon (3). Als je daar op klikt, verschijnen deze opties ook.

Klik op de knop “Edit snippet” (4) om de SEO informatie van de pagina te wijzigen.

Wat moet ik allemaal invullen?

De titel en de meta-omschrijving zijn belangrijk om in te vullen, de rest is puur voor het meten/analyseren van je pagina-inhoud. Je ziet ook bij de velden een indicatie hoeveel tekens aangeraden worden om in te vullen. Bij de zoekresultatenpagina’s van de zoekmachines wordt er maar een beperkte hoeveelheid informatie getoond. Dus meer tekst heeft dan weinig zin, aangezien het wordt afgekapt.

SEO Titel (1)

Standaard staat hier vaak zoiets als “%title% %sep% %sitename%”. Wat betekend dat hij de titel van de pagina, een scheidingsteken en de naam van de website plaatst. Dit kun je verbeteren door er een pakkende titel van te maken. Voor mijn homepagina zou dit dus worden:

Meneer Website | Zelf je eigen website (goedkoop) maken!

Meta omschrijving (2)

Er staat “Description” bij het vak, je moet hier dus uitleggen waar je pagina over gaat. Hier kun je het best nuttige woorden plaatsen, die relevant zijn voor je bezoekers. Een tekst, die de bezoeker lokt naar jouw website. Bij mijn homepagina zou dit dus zijn:

Zelf je eigen website bouwen? Door mijn 10 jaar ervaring te delen, maak jij goedkoop en gemakkelijk zelf een professionele website! Waar wacht je nog op?

Sleutelwoorden / Focus Keyword (3)

Keywords of sleutelwoorden zijn alleen voor intern belang. Het is nuttig voor jou, omdat je bij het invullen van dit vak tips krijgt om de inhoud van je pagina daarop aan te passen. Stel dat ik een pagina zou hebben die gaat over WordPress, dan is WordPress het sleutelwoord. Als er een duidelijk onderwerp is van de pagina, dan is dat het sleutelwoord.

Heb je een sleutelwoord ingevuld, dan verschijnen daaronder direct de resultaten van de SEO plugin. Ze controleren alles. Of het woord wel in je teksten voorkomt, of het woord wel in de kopjes voorkomt en ga zo maar door. Het zijn handige tips, waar je mee aan de slag kan om je content beter vindbaar te maken.

Paginascore (4)

Heb je alles ingevuld? Dan krijgt je pagina een score. Deze score komt terug op diverse plekken. Mijn advies is, let er niet al teveel op. Niet alle pagina’s hoeven een 90/100 score te hebben. Het gaat er om dat de informatie klopt, en goed leesbaar is.

Hoe kom je bovenaan te staan bij Google?

Er zijn erg veel factoren die invloed hebben op je vindbaarheid. Het is niet voor niets een vak, misschien kun je het zelfs wel een kunst noemen. Grote zoekmachines als Google veranderen namelijk regelmatig dingen in hun zoekalgoritmes, waardoor je als website eigenaar mee moet gaan met de veranderingen. Maar wat kun je wel doen, zonder extreem veel SEO kennis?

Inhoud van je pagina’s

Zorg dat de inhoud van je pagina’s klopt. Dat de tekst per pagina niet te kort is, en dat je website veel nuttige (en unieke) informatie aanbied. Zorg er voor dat de kopjes ingesteld staan op headings, en je alinea’s als paragrafen. Zorg dat je SEO informatie goed is ingevuld.

ALT informatie voor afbeeldingen

Als je afbeeldingen upload op je website kun je ook de ALT tekst invullen. Deze tekst wordt ook gelezen door de zoekmachines, dus als een afbeelding iets toont wat van belang is dan kun je de afbeelding beschrijven in de ALT tekst.

Gebruik geen ouderwetse trucjes

Vroeger gebruikte men SEO “trucjes” zoals enorm vaak een specifiek woord terug te laten komen op een pagina of SEO informatie zodat ze daar beter op gevonden werden. Dit werkt alleen niet meer, en hier kun je zelfs strafpunten voor krijgen. Je pagina inhoud moet uniek zijn, en je moet niet steeds dezelfde teksten op andere pagina’s terug laten komen.

Snelheid van je website en HTTPS

Voor Google is het ook van belang dat je website snel laad, en goed beveiligd is met een SSL certificaat. Mensen die hun website op trage servers hebben staan, of geen gratis SSL hebben, riskeren de kans dat zij onder hun concurrenten komen te staan in de zoekresultaten omdat zij wel een snelle en beveiligde website hebben.

Bij Cloud86 hosting krijg je een gratis SSL certificaat, en heb je één van de beste caching op je website die dus zorgt voor een hele snelle laadtijd!

En wat is de volgende stap in zoekmachine optimalisatie?

Wil je meer? Dan zul je hier professionele hulp bij moeten zoeken. Vaak begint dit bij zoekwoordonderzoek in de trend van “Wat zoeken jouw klanten”. Er worden dan meetgegevens van Google bij gehaald om te bepalen waar het meest naar word gezocht. Op basis van die gegevens, worden dan jouw teksten herschreven en pagina’s bepaald. De website zal dan (vaak) opnieuw ingedeeld worden en op basis van een strategie zal er worden gemeten hoeveel positieve of negatieve invloed dit heeft op je verkeer/winst.

Hulp bij zoekmachine optimalisatie

Wil je meer informatie hierover, of ben je op zoek naar iemand die dit voor je kan doen? Ik ben geen SEO expert, ik bouw websites. Maar ik heb wel een netwerk om een passende match te maken tussen laagdrempelige hulp of volledige ontzorging.